Wynagrodzenie za grzech: seks i choroby, przeszłość i teraźniejszość

Wkrótce po tym, jak jego partner pięcioletni został zarażony ludzkim wirusem niedoboru odporności (HIV) w 1982 roku, autor znalazł się oblężony i oszołomiony przez publiczne nastawienie wobec osób z nabytym zespołem niedoboru odporności (AIDS). W miarę jak padały ofiary śmiertelne, ani niesamowita cisza nieuznanej, ani gwałtownej krytyki samozadowolenia nie stanowiła skutecznej odpowiedzi na ograniczenie rozprzestrzeniania się choroby, zrozumienie jej mechanizmów lub przedłużenie życia dla dotkniętych chorobą. . Książka ta powstaje w pozornie równych częściach z powodu zdumienia Allena nad poglądami społecznymi i jego naukowej intuicji, że takie uczucia muszą być głęboko zakorzenione w kulturze Zachodu. W The Gays of Sin: Sex and Disease, Past and Present, Allen śledzi źródła religijnych i medycznych wierzeń o kilku chorobach, które były historycznie związane z grzechem, albo jako przyczyna, albo lekarstwo. Wyłania się seria krótkich portretów dwóch autentycznych chorób przenoszonych drogą płciową (kiły i AIDS), dwóch zakażeń przenoszonych przez inne szlaki (trąd i dżuma dymienicza) oraz dwóch niezakaźnych istot (zakwaszenia miłosnego i masturbacji), ograniczonych wobec współczesnych prądów kulturowych, które zbyt często zdeklarowane władze religijne i medyczne przeciwko chorym, wyrzutkom i zdeptanym.
Pierwsza część książki, pod wieloma względami najsilniejszej, kronikuje współczesne postawy Zachodu wobec średniowiecznego zgorzknienia (fascynująca mieszanka emocjonalnej labilności, bezsenności, żółtaczki, wysypki i arytmii, zakończona likantropią lub śmiercią, o ile nie zostanie wyleczona przez stosunek seksualny), trąd, kiła i dżuma dymienicza. Pulpity, platformy polityczne i publiczne szpitale rozbrzmiewały potępieniem jakiejkolwiek choroby, o której sądzono, że wywodzi się z seksualnego kongresu. Antropomorficzne założenia Hipokratesa, zajęte przez Galena i innych, zderzyły się z doktryną, że niebiańskie zbawienie osiąga się kosztem ziemskiego szczęścia. Tumbrel śmierci zabrał trędowatych, którzy zostali legalnie wydaleni z większości większych miast w Wielkiej Brytanii; ci z kiłą, którzy zostali odcięci od bram Hôtel-Dieu w Paryżu; i ofiary dżumy, które były zbyt biedne, by uciec z Londynu. Eksploracje Allena śledzą wpływ islamskich tradycji na rozwój europejskich szpitali, korzenie nierozerwalnego konfliktu między prałatami i lekarzami, a także panoplia kuracji i terapii w dużej mierze podyktowanych postawami lekarzy albo dobroczynności, albo potępienia. Na przykład łagodne kuracje, takie jak kąpiele czy mleko, były często przepisywane niewinnym ofiarom kiły, takim jak dzieci, które zostały zakażone wrodzonymi wirusami, podczas gdy opary rtęci lub kauteryzacja cewki moczowej były receptą na roué. Wszystkie były bezskuteczne. Czasami cierpieli nawet zdrowi lekarze. XVII-wieczny włoski lekarz Giulio Cesare Vanini, który podobnie jak Galen zalecał współżycie seksualne jako lekarstwo na chorobę miłości, został uduszony przez żelazną obrożę, a następnie spalony na stosie przez władze kościelne.
Ogólnie rzecz biorąc, książka czerpie korzyści z mistrzowskiego stypendium Allena w literaturze porównawczej i jego iluminacji źródeł historycznych, z których wiele jest rekondytowanych
[hasła pokrewne: niedokrwistość pokrwotoczna, afrodyta przysieki, memantyna ]
[więcej w: rona ełk, btfoto, afrodyta przysieki ]